Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Tanjong Jara Resort

Av Gustafsson - 18 januari 2011 04:51

Hi,

Monica, Mia Z och jag hade bokat en resa till kusten på nordvästra sidan av Malaysia under 2 nätter och tre dagar. Hela resan, för alla tre, kostade 3300 rm (2500 kr per person) och detta inkluderade flyg tur och retur, boende, helpension och transfer tur och retur. Vill ni kolla på resorten? Här kommer hemsidan!

www.tanjongjararesort.com

Ett helt fantatiskt ställe. Vi gick upp kl. 04.00 eftersom flyget skulle gå kl 06.00 från en mindre flygplats. Mr Lim, hämtade och körde oss ditt. Sedan var det en timmas flygfärd till kusten. Därefter åkte vi taxi i 75 minuter. Sedan var vi framme vid detta makalös vackra ställe.

Vi käkade frukost och njöt av omgivningarna. Sedan delade vi på oss lite. Monica och Mia vilade, slappade och läste. Själv var jag tvungen att rätta lite tentor. På kvällen gick vi till restaurangen. Vi blev så förvånande eftersom det inte var någon buffe. Däremot kom det in såväl förrätt, varmrätt som efterrätt. Allt i Malayisk stil. Jättegott var det.

På lördagen låg vi och skvalpade i poolen. Läste och kopplade av. Sedan på eftermiddagen visade de upp hur man gör flätade kuddar av gräs. Dessa kuddar används för riskkokning. Men, det var jättesvårt. Kvinnan som visade hade stort tålamod och hon försökte nog i minst en timma. Men, inge av oss klarade det.

Såhär skulle kudden se ut!!!

På lördagkvällen hade vi bestämt oss för att prova steamboat. In kommer ett jättefart med massor av mat från havet, kyckling, nudlar och grönsaker. Sedan var det bara att koka. Fantastiskt gott och en annorlunda upplevelse. Därefter blev det dessert.

Från klockan 8 räknat var det räkor, bläckfisk, vit fisk, fiskbullar, fiskekaka, krabbfish, musslor och kyckling. På toppen låg ett berg av vitkål och sallad.

Äggnudlar och glasnudlar samt ägg. Det serverades också fyra olika såser...alla jättestarka.

Under middagen underhöll två spelemän oss med typiskt malayisk musik.

På kvällen när vi kom till vårt rum hade de, som vanligt, bädda upp för oss. På sängen stod det en elefant gjord av handdukar och ett meddelande skrivet på ett blad. Dessutom hade de tappat upp ett varmt bad, något som Mia inte kunde motstå. Hon hoppade i direkt.

På söndagen blev det mer badning och solning. Dessutom hade hotellet visning av den malayiska kulturen. Vi fick titta på batikmålning, hoppa bambu, spela nätboll med malayiska män och lyssna på musik. Samtidigt serverade de inhemskt kaffe, pannkakor och fiskkorvar. Brrr...inte särskilt gott. Men som allt annat, så måste man lära sig äta detta.

Sedan bar det av tillbaka till KL efter tre fantastiska dagar. På flygplatsen passade vi på att få lite massage. Det kostade 6 rm för 8 minuter. Vi gapskrattade allihopa för där satt vi och skakade i 8 minuter.