Alla inlägg under oktober 2010

Av Gustafsson - 28 oktober 2010 15:47

Hej,


I morse var jag på en coffemorning hemma hos Anki. En kvinna från Indien var inbjuden för att tala om deras högtid Depa Vali. Högtiden firas i 4 dagar och kulmen är själva Depa Validagen. Precis som våra högtider handlar även deras om att umgås med familjen och vänner. De äter mycket mat och mängder av godis. En trevlig sammanskomst som dessutom medförde att jag fick lite nya kontakter och därmed nya mobilnummer. 


Jag har också, nu på kvällen, varit på campus Ampang för att delta i föräldravisningar av GAP. Alla barn som varit iväg skulle presentera vad de hade erfarit och gjort under GAP:en. Jag blev oerhört imponerad av alla barnens berättelser. När jag satt där kände jag att jag är väldigt glad att vi faktiskt tog steget och flyttade till Malaysia. Jag har idag blivit än mer övertygad om att barnen får en mycket bra utbildning här. Det värmer faktiskt i mitt hjärta.


Först pratade rektorn och sedan visade de en power point presentation på 15 min som var ett hopklipp av alla de, antagligen tusentals bilder, som barnen tagit under sina GAP resor. Därefter gick vi till Madeleines klassrum. Där skulle varje barn hålla ett tal om sina erfarenheter. En efter en framförde barnen sina tal. Så här sa Madeleine:


During Gap week, I went to Vietnamn. It was a memorable and a exciting experience. During the week we went to a orphen. We palyed games with the children, sang songs and learned them a little bit english. This made me realize that they just need a little bit of love to be happy. I also learned about other peoples difficulties and problems. Therefore my understanding towards the people in the world became more clerarer. We planted trees for the children which made them very happy. We also helped them with the enviroment and this made me fell resonsible as a global citizen. I also learned a lot about their culture. For example, the Vietnames don't celebrate birthdays because they dont have gifts to give to each other. The second thing I learned is that a man can take a women to his home and give her food for three days. If the woman accept the man, they got married. If not, she just leave the man.Thank you.


Visst är det härligt att läsa. Jag blir så berörd. Tänk vad hon har lärt sig.


God natt!!

Av Gustafsson - 27 oktober 2010 13:38

Hej igen..


Måste berätta de drogtester som de tar på barnen på ISKL. Något som jag också berättade jag om i bloggen den 1 september 2010, från lättsam lek till blodigt allvar.


Nu när alla grade 9 och 10 barn har varit på GAP runt om i asien kom beskedet att de nu skulle drogtesta några av dem. Utan 200 barn valdes 6 ut som försökspersoner. Gissa vem som blev utvald? MADELEINE GUSTAFSSON  


Madeleine fick ett brev där det stod att hon skulle infinna sig på highschool office för att ta drogtestet. Sedan kom skolsyster och klippte av lite hår. Tur att hon har en rejäl kalufs. Hon ska också rapportera vilka droger som hon tagit under de tre senaste månaderna. Därefter skickas hårstråna till USA för analys. Sedan är det bara att vänta på svar.   

Av Gustafsson - 27 oktober 2010 10:44

Hej,


Veckan har rullat på som vanligt. Lite tråkigt är det eftersom Magnus är i Shanghai på affärsresa. Det är mycket enklare och roligare när han är hemma.


I måndags hade barnen studiedag och då åkte vi tillsammans med familjen Håkansson till Mid Valley för att spela bowling. Det var jättemysigt att alla barnen, som varierade mellan 5-15 år, kunde spela tillsammans. Även mamma Harriet och jag spelade. Det spelade ingen roll vem av oss som vann...det var jag...det var jag!!!  Sedan gick vi till Starbuck och fikade. Därefter var det dags för läxor.


       

Igår, tisdag, gick Joel och jag till den svenska småbarnsgruppen som finns här i Malaysia. Den består av barn som är mellan 2-8 år gamla. Men eftersom gruppen dominerades av småbarnsmammor handlade samtalen om mat, sömn, vad är okej att göra och inte göra och vilka regler som är lämpliga. För första gången kände jag mig inte som småbarnsförälder längre. Jag har mycket mer frihet än vad dessa småbarnsmammor har. Jag tror faktiskt att jag idag mera känner mig som en tonårsförälder även om vi har Joel som är liten. Därför jag kommer nog inte att delta mer i denna grupp. Däremot kommer jag att försöka fånga de barn som var runt 5 år så Joel har någon att leka med efter skolan.


Varje onsdag foggar de området där vi bor. Foggningen ska döda myggorna och är därför förebyggande mot sjukdomen Dengue. När de foggar lägger sig hela området i vit rök. Den luktar bara rök....jag tog därför en bild för att visa er hur det ser ut.


 

Idag är det också dagen då Depa Vali firas på Joel skola. Depa Vali är Indiens motsvarighet till vår jul och nyår. Därför var det nya kläder för honom. När han kom hem idag hade de gjort handmålning på honom enligt typisk Indisk kultur.


 


Jag har också lyckats få tag på två bilder från Madeleinse Vitenamnresa. Därför nu en liten exklusiv visning...hon är VÄLDIGT snål med sina bilder.


 


Dagens väder är endast + 29 C och   .Riktigt skönt faktiskt.


Adjö!!!




Av Gustafsson - 25 oktober 2010 03:09

Godmorgon


Igår tog jag med familjen till Lake Garden, där jag sprang förra veckan. Vi hamnade på deras fågelpark som är världens största med fritt flygande fåglar som storkar, papegojor, hornfåglar, strutsar, påfåglar och en massa andra som jag inte ens vet namnen på. För att fåglarna inte ska flyga iväg har de helt enkelt lagt ett stort nät över ett jätteområde djungel.


Eftersom alla var hungriga bestämde vi att vi skulle käka lunch. Resturangen ligger inom nätområdet vilket gör att ibland kommer det fåglar flygande eller promenerande runt omkring oss. Här ser ni vilka luchrätter vi valde. Jag och Magnus valde fisk i sötsur sås och detta var gudomligt gott. Madeleine tog satayspett, Pontus käkade nudlar med räkor och Joel, som vanligt, chicken nugget!


 



 



   


Plötsligt ser vi att en hornfågel börjar närma sig. Den hoppade närmare och närmare och plötsligt reser sig Pontus för fågeln sitter väldigt nära hans axel. Dessa fåglar har stora näbbar och därför reste även jag mig. Sedan dyker fjäderfät rätt ner i Pontus mat och börjar picka och glufsa som bara den. Vi började gapskratta eftersom vi blev överraskade och paffa. Sedan när fågel var nöjd, flög den iväg UTAN att tacka eller betala. Vilket dåligt tablemanner!


 

 

 




Vem vågar äta när det är risk för fågelinfluensa!!!


Vi gick också igenom parken som var jättestor. När vi kom till papegojorna fick man ge dem mat och dryck för en liten penning (2 rm dvs. 5 kr). Sagt och gjort Pontus ville pröva. Han hade nog som mest 10 papegojor på sig. Det var riktigt roligt. Någon bet dessutom han i örat. Sedan gav djurskötaren mig lite frön och då hade jag också flera gojor på mig. Måste säga att de var ganska tunga för att bara bestå av fjädrar, desutom hade de vassa klor. Även här stod Pontus och jag och gapskrattade åt varandra. Även de andra turisterna runt omkring skrattade. Efter besöket på fågelparken åkte vi hem och Madeleine fick bestämma middagen. Det blev tacos. 


 


    

 


    


    

Jo, vi måste också berätta att vi i lördags hittade familjen Axhorn på skype. Jag ringde upp dem eftersom jag såg att de låg online. Vi fick kontakt och efter lite trixande med tekniken flöt telefonerandet fint. Härligt att höra deras röster och se deras nunor. Det är faktiskt 5 månader sedan de vinkade av oss på flygplatsen. Nu kan vi ju talas vid lite oftare. We love you, family Axhorn!!!


Tjingeling


Av Gustafsson - 24 oktober 2010 14:47

Hej,


Igår kväll åkte vi till campus i Ampang. Prick klockan 20.40 kom bussen rullande med alla barnen från Vietnamn. Av kliver en trött och glad tjej. Det blev många kramar och pussar. Eftersom hon var hungrig stannade vi till vid Mc Donalds och där rann det som en vattenkran ur hennes mun. Hon berättade och berättade om sitt äventyr!!! 


Sammanfattar jag hennes berättelse så handlar den om att hon frös väldigt mycket eftersom det hade regnat en del. Hon har också varit hungrig av och till eftersom det serverades en del mat som hon inte tyckte om eller ville äta. Därför var det tur att jag skickat med snacksen dvs. russin, chocklad, lakrits och nötter. Däremot rekommenderar hon deras vårrullar och nudlar. De har också gått och förflyttat sig en del vilket har varit jobbigt. Dessutom tycker hon att de vietnamesiska invånarna var något ovänliga och oartiga. Däremot har hon lärt känna en massa nya kompisar och blivit 'hjärntvättad' när det gäller att prata engelska. Hon tyckte att det var ovant att börja prata svenska igen.


Hon hade bränt alla pengarna och jag fick en jättefin grön schal som var handvävd. Till bröderna sina hade hon köpt stora godisklubbor. Magnus fick inget eftersom hon inte hittade något lämpligt till honom. Resterande pengar hade gått åt till dryck, cyckeltur, godis, mat och leksaker åt de vietnamesiska barnen.


Hej då!!!  

Av Gustafsson - 21 oktober 2010 09:33

Hej,


Började dagen med att följa med två väninnor till Lake Garden som är en helt fantastisk park här i KL. När vi kom fram till parken sa mina medföljare att de skulle springa. Jag...springa...inte sprungit på 7 månader...asfalt....32 graders värme!!! Men jag hade inget annat val än att springa med för jag hittar ju inte i denna park. Sagt och gjort, jag började springa och det gick faktiskt ganska bra. Det slutade med att jag sprang sammanlagt 4 km med 6595 steg på ungefär 45 minuter. Ja, inte så snabbt men utan att stanna!!! Heja mig.


Därefter åkte jag med tre andra väninnor till stället Lucky Frozen som säljer frusna matvaror. Frusrummet ligger mitt i KL city och jag hade aldrig hittat dit själv. När vi kom ditt fick vi en lista på varor som vi kunde köpa. Det var allt möjligt som ni kan tänka er.


Jag hade bestämt mig för att köpa oxfile. Efter en stund kom de ut med den värsta största filebiten som jag någonsin sett. Den vägde 3.9 kg!!! Det var nog en rejäl oxe från Australien. Hela biten kostade 460 kr dvs. 117 kr per kg.


Jag köpte också 1 kg parmensanost för 113 kr, 1 kg blåbär för 70 kr och 1 kg hallon för 85 kr. Så det var ju ganska billigt. Så nu är frysen fylld av lyxmat. Välkomna!!!


Adjöken!! 


Av Gustafsson - 20 oktober 2010 14:39

Hej,


Nu på eftermiddagen har de ansvariga vid ISKL avblåst beredskapen för att ta hem barnen från Vietnamn. Tyfonen Megi är nu och orsakar kaos vid Taiwan, vilket känns väldigt skönt för oss men givetvis inte för dem som bor där.


Reseledarna fortsätter därför att följa det program som var avsett från början. Detta betyder att Madeleine och hennes kompisar just nu är i Halong Bay för att paddla kanot och gå i grottor. De ska också besöka en flytande by för att se hur människorna lever där.


Nu på kvällen var vi andra i familjen och käkade på Souled Out vilket var en skön avkoppling för oss. Samtidigt planerade vi de dagar då familjen Qvist kommer till oss. Vi har bestämt oss för följande schema:


Fredag

På fredagen softar vi med lite öl och avkoppling i vår lägenhet. De kommer ju inte förens kl 22.00


Lördag

Förmiddag åker vi till ett aquarium

Eftermiddagen ska vi åka gokart   

Kvällen avslutar vi med middag på vår favoritrestaurang Souled Out


Söndag

Förmiddagen åker vi till sunwing lagoon (jättestort vattenpalats)

Eftermiddagen åker vi till en park för promenad, fika och observation av de apor som bor där

Kvällen käkar vi  middag på okänt mål. Vi får höra vad de känner för. Kanske kan det bli middag i chinatown


Däremellan får vi väl försöka ta några dopp i våran egen pool.  


Japp, nu är det dags att gå och sova. Tjingeling!!!

Av Gustafsson - 20 oktober 2010 03:04

Hej,


CNN rapporterar att tyfonen blåser bort mot öst och är påväg mot Hong Kong och Tawain. Vi har inte fått någon mer information från ISKL. Härligt, härligt!!!


Dagens väder är + 31 och    och det känns i luften att det kommer bli varmt idag.


Adjö!  

Ovido - Quiz & Flashcards